4 بهمن 1392

واكنش وزارت دفاع در مورد واگذاري شركت‌هاي كشتي‌سازي به اين وزارتخانه / ... ميمون و مبارك است

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: شماره 120   /  رتبه دهید:

واكنش وزارت دفاع در مورد واگذاري شركت‌هاي كشتي‌سازي به اين وزارتخانه

... ميمون و مبارك است

 

ترابران- رييس سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع، قرارگرفتن صنايع دريايي زيانده در زير چتر وزارت دفاع را اقدامي ميمون و مبارك براي اين بخش‌ها عنوان مي‌كند.

امير دريادار رستگاري در گفتگو با ترابران، درباره واگذاري شركت‌هاي كشتي‌سازي از جمله ايزوايكو به وزارت دفاع مي‌گويد:« قطعا اين بسيار مبارك خواهد بود كه صنايعي كه تا به امروز ضررده بوده‌اند، زير چتر وزارت دفاع قرار بگيرند، چراكه اين وزارتخانه از يك قانونمندي علمي و تخصصي برخوردار است.»

وي درباره احتمال نظامي شدن شركت‌هاي كشتي‌سازي در صورت تحقق اين واگذاري نيز مي‌گويد:« نگاه ما به هدايت و مديريت صنايع كشتي‌سازي، نه تنها نظامي نيست، بلكه كاملا تخصصي است.»

رستگاري اين نگاه تخصصي را از جمله دلايل موفقيت وزارت دفاع عنوان مي‌كند و مي‌افزايد:« ما قطعا با نگاه نظامي نمي‌توانيم توليد كنيم. در واقع اگر بخواهيم توليد داشته باشيم، حتما بايد از نگاه تخصصي و دانش لازم برخوردار باشيم كه البته صبغه ما نيز همين را نشان مي‌دهد.»

رييس سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع در عين حال اضافه مي‌كند:« از آنجا كه اين شركت‌ها به شدت مقروض و از نظر مالي دچار مشكل هستند، اگر در مجموعه وزارت دفاع قرار بگيرند، در ابتدا باري براي ما خواهند بود؛ ولي با اين حال، اگر اين واگذاري انجام شود، باتوجه به سابقه خوب اين وزارتخانه، قطعا در اين زمينه هم موفق خواهيم بود. علاوه بر اين مي‌توانيم قدم‌هاي بسيار بزرگي را براي صنعت دريايي كشور برداريم.»

رستگاري در عين حال، درباره مشكلات بعضي از مجتمع‌هاي صنايع دريايي وزارت دفاع و تاخير اين واحدها در تحويل سفارشات نيز مي‌گويد:« عمده اين مشكلات ناشي از اين بوده كه كارفرماها نتوانسته بودند به تعهدات مالي خود عمل كنند و از اين بابت تاخيري در تحويل پروژه‌ها ايجاد شد؛ اما اگر اين مسائل حل شود، قادر خواهيم بود برابر تعهد پيش‌بيني شده، شناورهاي سفارشي را در اختيار مالكان آنها قرار دهيم.»

 

 

ارزيابي فرمانده نيروي دريايي سپاه از احتمال واگذاري شركت‌هاي كشتي‌سازي به وزارت دفاع:

... اصولي نيست

 

ترابران- فرمانده نيروي دريايي سپاه با اعتقاد براينكه شركت‌هاي كشتي‌سازي بايد به كاربلدهاي اين حوزه واگذار شود، واگذاري اين شركت‌ها به وزارت دفاع را اصولي نمي‌داند.

سردار پاسدار علي فدوي به ترابران مي‌گويد:« درست است كه اگر مجموعه‌هايي مانند وزارت دفاع و يا كشتيراني‌ها، كشتي‌سازها را بخرند، امكان دارد روابط قدري مناسب‌تر شود، ولي اين كار اصولي نيست.»

فرمانده نيروي دريايي سپاه، اقدام اصولي را در اين مي‌داند كه اين شركت‌ها به بخش‌ها يا افرادي واگذار شود كه متخصص و علاقمند به حوزه كشتي‌سازي هستند. وي در اين ارتباط مي‌گويد:« تخصص و علاقمندي باعث مي‌شود كه خريدار يا مالك اين مجموعه‌ها حتي خانه خود را بفروشد و درآمد حاصل از آن را در اين صنعت سرمايه‌گذاري كند. اگر اين دو عامل نباشد، فرد مي‌نشيند تا يكي حقوقش را بدهد و ديگري هم سرمايه مورد نياز مجموعه‌اش را تامين كند.»

وي اضافه مي‌كند:« اگر وزارت دفاع هم مايل به پذيرش اين واگذاري باشد، صرفا به اين دليل است كه مي‌خواهد به كشتي‌سازها كمك كند. ما بايد تدابيري اتخاذ كنيم كه بخش خصوصي كاربلد و آشنا به صنعت كشتي‌سازي وارد اين حوزه شود. مطمئن باشيد هر جا كه ما به بخش خصوصي توجه و آن را فعال كرديم، اين بخش توانسته است بسيار موفق عمل كند.»

فدوي درباره اينكه واگذاري شركت‌هاي كشتي‌سازي به وزارت دفاع تا چه اندازه به نفع اين شركت‌ها خواهد بود مي‌گويد:« نمي‌دانم كه اين واگذاري تا چه اندازه قطعي شده است، ولي در اين مقطع زماني با توجه به روان نبودن امور در كشتي‌سازي‌ها، اين واگذاري تنها مي‌تواند مسكني براي اين بخش باشد. از سوي ديگر، اگر به كمك دولت هم نياز باشد، بهتر است دولت به بخش خصوصي كمك كند. ما در كشور كم سرمايه نداريم. در حال حاضر يكي از مصيبت‌هاي كشور ما، افزايش نقدينگي است. صاحبان اين نقدينگي و سرمايه بايد اعتماد كنند و سرمايه‌هاي خود را در بخش‌هايي كه الزام كشور است و سوددهي دارد سرمايه‌گذاري كنند، حتي اگر بازگشت سرمايه‌شان در زمان طولاني‌تري اتفاق بيفتد.»

وي درباره دلايل موفق نبودن كشتي‌سازي‌هاي داخلي نيز مي‌گويد:« علت اين است كه نفت خدادادي را از زمين خارج مي‌كنيم و با هزينه خيلي كم مي‌فروشيم و مصرف مي‌كنيم. اين يك مصيبت بسيار بزرگ است. اميدوارم همه مسوولان كشور تحريم‌هاي نفتي را فرصتي بدانند براي برون‌رفت از اين وضعيت كه در شان ملت و كشور ما نيست.»

فدوي اضافه مي‌كند:« در واقع، اين مصيبت فروش نفت خام و خرج كردن درآمدهاي حاصله از آن است كه باعث مي‌شود كشتي‌سازي ما كه با هيونداي كره جنوبي متولد شد، با ساخت يك كشتي فكر كند، كشتي‌ساز شده است؛ در حالي كه تعداد كشتي‌هاي ساخت هيونداي از شمارش خارج است. اين بسيار بد است كه هيونداي هفته‌اي يك فروند كشتي مي‌سازد، اما ما ... در هر حال به اعتقاد من كشتيراني‌هاي ما هم بايد اعتماد كنند وكمي خون دل بخورند تا كشتي‌سازي‌هاي ما كشتي‌ساز شوند.»

 

 

تعداد مشاهده (1150)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "واكنش وزارت دفاع در مورد واگذاري شركت‌هاي كشتي‌سازي به اين وزارتخانه / ... ميمون و مبارك است"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید