4 بهمن 1392

سفارش‌هایی به ارزش بیش از شش میلیارد دلار از کشورهایی مانند انگلستان، ژاپن، هلند و آلمان / غني‌سازي به سبك ويتنام!

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: شماره 120   /  رتبه دهید:

سفارش‌هایی به ارزش بیش از شش میلیارد دلار از کشورهایی مانند انگلستان، ژاپن، هلند و آلمان

غني‌سازي به سبك ويتنام!

 

ترابران- طی روزهای گذشته، خبرهایی از محکومیت مدیران ارشد بزرگترین شرکت کشتی‌سازی ويتنام يعني ویناشین (Vinashin) به دلیل اهمال کاری و سوءمدیریت، بر روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت. مدیرعامل سابق این شركت به بیش از 20 سال و بقیه مدیران آن به سه تا 19 سال زندان محكوم شدند. طبق حکم دادگاه ویتنام، این افراد به پرداخت صدها میلیارد دونگ خسارت نیز محكوم شده‌اند. شرکت ویناشین که به عنوان گروه صنعت کشتی‌سازی دولتی ویتنام شناخته می‌شود، سال گذشته میلادی با 5/4 میلیارد دلار بدهی، عملا به ورشکستگی کشیده شد. پیش‌تر نيز دولت ویتنام به دلیل انتخاب مدیران ناکارآمد برای بزرگترین شرکت کشتی‌سازی این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

ویتنام در حال حاضر دارای حدود 200 کارخانه کشتی‌سازی بوده و ظرفیت تولید تانکرهای نفتی آن به بیش از 300 هزار تن می‌رسد. این کشور سفارش‌هایی به ارزش بیش از شش میلیارد دلار برای ساخت کشتی دریافت کرده است که از این میزان حدود چهار میلیارد دلار سفارش مربوط به کشورهایی مانند انگلستان، ژاپن، هلند و آلمان است که دارای تکنولوژی بالایی در زمینه ساخت کشتی هستند. پيش‌بيني گروه صنعت کشتی‌سازی ویتنام، اين است که آنها تا سال 2015 به چهارمین کشتی‌ساز بزرگ در جهان تبدیل خواهند شد.

اگر چه در حال حاضر شرکت کشتی‌سازی ویناشین با مشکلات مالی به واسطه فسخ تعداد زیادی از تعهدات در ساخت روبه‌روست، اما برخورد قاطع دولت با مدیران اهمال‌کار و تزریق منابع مالی به صورت وام‌های کم‌بهره و بلندمدت (600 میلیون دلار وام با بهره سالانه 1 درصد و دوره بازپرداخت 12 ساله که با 20 میلیون دلار بدهی‌های معوقه از وام‌های قبلی، جمعاً 620 میلیون دلار مي‌شود) به خوبی مصمم بودن دولت ویتنام را به اجرا و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای صنعت کشتی‌سازی نشان می‌دهد. توجه به شاخص‌های برنامه تحول و توسعه اقتصادی و صنعت کشتی‌سازی در ویتنام می‌تواند به‌خوبی مسیر یک تحول اقتصادی را در کشوری به مراتب ضعیف‌تر از ایران از لحاظ منابع اقتصادی و بسیار مشابه از لحاظ تحولات سیاسی و منطقه‌ای، روشن و الگویی مناسب برای توسعه صنعت کشتی‌سازی در ايران باشد.

 

 

تحولات سیاسی اقتصادی ویتنام

يكي از كشورهايي كه ظرف دو دهه گذشته گام در راه توسعه اقتصادي گذاشته، ويتنام است. ويتنام كه تا چند دهه پيش، الگوي مبارزه عليه آمريكا بود، در حال حاضر مي‌تواند الگوي مناسبي براي توسعه باشد. دولت ويتنام با الگوبرداري از همسايه‌هاي خود، راه رشد اقتصادي را از طريق آزادسازي آن و جذب سرمايه‌ و كوچك كردن حجم دولت از اوايل دهه نود ميلادي آغاز كرد و گسترش داد. جذب سرمايه‌گذاري خارجي به عنوان راه‌حل مساله فقر و بيكاري و ايجاد آرامش در مردم پس از جنگ‌هاي طولاني، از جمله سياست‌هاي اعمال شده بود. آگاهي و اعمال مديريت علمي با استفاده از الگوهاي ارائه شده مجامع جهاني نشان از مسووليت‌پذيري و دورانديشي رهبران ويتنام دارد.

ویتنام با جمعیتی حدود 87 میلیون نفر و وسعتی بالغ بر 329 هزار کیلومتر مربع، یکی از کشورهای تابعه بلوک شرق و اقتصاد کمونیستی بود که در سال‌های اخیر و به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تلاش موثری برای آزادسازی اقتصاد خود به خرج داده و پس از حدود 11 سال گفتگوی سخت با اعضای سازمان جهانی تجارت، از سال 2007 به این سازمان پیوسته است. در واقع از سال 2001 که نخستین موافقتنامه تجارت آزاد ویتنام به امضا رسید، تلاش دولت مرکزی برای اصلاحات گسترده اقتصادی در این کشور آغاز شد و از آن به بعد هر سال تلاش ویتنام برای ایجاد آزادی بیشتر در اقتصاد افزایش یافته است.

رویکرد اصلاحات اقتصادی ویتنام به مرور آثار مثبت خود همچون رشد اقتصادی مستمر و بالا، افزایش صادرات و تبدیل شدن این کشور به اولین صادرکننده فلفل و دومین صادرکننده قهوه و برنج در جهان، جذب شدید سرمایه‌های خارجی،کاهش اتکای بودجه به کمک‌های خارجی، افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه نشان داد. در همین حال بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به آینده اقتصاد ویتنام نگاه مثبتی دارند و معتقدند با وجود وضعیت ناپایدار سرمایه‌گذاری در جهان، رشد پایدار اقتصاد داخلی این کشور، برخلاف بسیاری از اقتصادهای دیگر، فرصت مناسبی را در اختیار آنها برای مشارکت در طرح‌های سودآور قرار می‌دهد.

از اوايل دهه پنجاه ميلادي و پس از خروج ارتش فرانسه از هندوچين و در راستاي تقسيم مناطق جهان به دو حوزه تحت نفوذ كاپيتاليسم و سوسياليسم، بخش شمالي ويتنام تحت حمايت چين و شوروي و بخش جنوبي آن تحت حمايت آمريكا و متحدانش قرار گرفت، درست به همان طريق كه اروپاي پس از جنگ دوم جهاني، به دو قسمت شرقي و غربي تقسيم شد، در شرق آسيا نيز كره و ويتنام به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم شدند. در همان دوران، انديشه‌هاي سوسياليستي به عنوان تنها راه رهايي‌بخش، با الهام از پيروزي مائو در چين، در بخش‌هاي گسترده‌اي از جهان رواج پيدا كرد؛ به طوري كه تا اوايل دهه 70 ميلادي به جز ويتنام شمالي و كره شمالي، حكومت‌هاي كامبوج و لائوس و بخش‌هايي از فيليپين و حتي هند را هم تحت تاثير قرار داد.

رهبران ويتنام شمالي كه همزمان با جنگ در كشورشان، در پاريس هم به دنبال صلح و جلوگيري از خونريزي بيشتر بودند، پس از پايان نبردها، شروع به بازسازي اقتصاد درهم شكسته خود با رعايت قواعد بازي بين‌المللي كردند. آنان بلافاصله عفو عمومي اعلام كرده، گذشته را به بايگاني تاريخ سپرده و با دشمن قبلي‌شان، آمريكا و اروپاي غربي مذاكراتي را براي بازسازي رابطه سياسي و ايجاد رابطه مفيد اقتصادي آغاز كردند. توسعه روابط اقتصادي و جذب سرمايه‌گذاران خارجي، پس از فروپاشي شوروي و اروپاي شرقي سرعت بيشتري گرفت تا جايي كه رهبران ويتنام رابطه نزديكي با مديريت اقتصاد جهاني از جمله بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول برقرار نمودند.

اعتمادسازي بين‌المللي و بازسازي رواني - اجتماعي جامعه ويتنام، باعث جلب سرمايه‌گذاران بين‌المللي شده تا جايي كه كمپاني‌هاي مشهور فعال در توليد لوازم ورزشي، پوشاك، كفش، صنايع غذايي و كشاورزي به منطقه سرازير شدند، كشور در مسیر توسعه قرار گرفت و بيكاري تا حدود زيادي كاهش پيدا كرد.

توسعه صنعت کشتی‌سازی نیز همگام با توسعه اقتصادی در برنامه‌های اصلاحات این کشور مورد توجه قرار گرفت و به سرعت گسترش يافت؛ به نحوی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی آینده بسیار چشمگیر و روشنی را برای کشتی‌سازی در ویتنام پیش‌بینی می‌كنند.

کلیات طرح توسعه کشتی‌سازی در ویتنام

- توجه خاص به صنايع کشتي‌سازي در طرح توسعه اقتصادي دولت ويتنام؛ همراه با برنامه‌هاي بلندپروازانه اين کشور جهت بهبود وضعيت رقابتي صنايع کشتي‌سازي و حمل و نقل دريايي در بازار جهاني.

- بهره‌گيري از 3200 کيلومتر ساحل، نيروي کار ارزان و پتانسيل افزايش يافته حمل و نقل دريايي در آبراه‌هاي داخلي به عنوان پيش‌شرط لازم جهت توسعه صنايع کشتي‌سازي.

- توجه به کشتي‌سازي به عنوان يک صنعت استراتژيک به دليل پشتيباني صنايع کشتيراني، افزايش اشتغال، کمک به توسعه تکنولوژي در کليه صنايع وابسته به کشتي‌سازي، ايجاد سفارشات محرک براي محصولات داخلي و افزايش ارزآوري براي کشور.

- توجه به توليد و تدارک مواد اوليه ساخت کشتي در کشور ويتنام در جهت کاهش هزينه‌هاي ساخت.

- توجه به توليد فولاد در ويتنام به عنوان ماده اصلي توسعه صنايع در کشور و بالاخص کشتي‌سازي‌ها.

- پرداخت وام دولتي با دوره بازپرداخت 12 ماهه و دو سال مهلت اوليه براي هزينه‌هاي زيرساخت در کشتي‌سازي‌هاي تازه تأسيس. بانک توسعه و سرمايه‌گذاري ويتنام (BIDV) اساساً مسؤليت ارائه تضمين در بازپرداخت وام بعلاوه تضمين بازپرداخت سرمايه‌گذاري اوليه در بخش کشتي‌سازي را به عهده دارد. هر چند که اين تضامين براي مبالغ بزرگ با همکاري ساير بانک‌ها درويتنام مانند بانک تجارت خارجي (VCB)، بانک تجارت صنعتي(Vietincombank)، بانک کشاورزي و توسعه روستايي (Agribank) و بانک بازرگاني مشترک سياگون ارائه مي‌گردد.

- معافيت از ماليات بر  صادرات و معافيت از اجاره زمين براي کشتي‌سازي‌ها.

- تأمين 50 درصد سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي دولتي توسط دولت.

- محدوديت در واردات کشتي‌هاي دست دوم به کشور.

- ايجاد توانايي در ساخت انواع کشتي‌ها از طريق انتقال تکنولوژي و مشارکت با شرکت‌هاي خارجي.

- معافيت از پرداخت حقوق گمرکي براي تجهيزات، مواد مصرفي و اقلام وارد شده به مناطق اقتصادي (EZ) براي ساخت کشتي.

- همانند مناطق اقتصادي، مشوق‌هاي مالياتي نيز براي شرکت‌هاي فعال در منطقه صنعتي که حداقل 80 درصد محصولات خود را صادر نمايند، وجود دارد.

- انتقال دانش فني و تکنولوژي در کشتي‌سازي، از برنامه‌هاي اصلي کشور ويتنام براي قرار گرفتن در جايگاه بالاي سفارشات ساخت در بازار رقابتي است.

نقشه راه

- طراحي و اجراي برنامه استراتژيک توسعه صنايع کشتي‌سازي ويتنام ( 2015-2001 ميلادي) در سه فاز اصلي.

- ترميم اقتصادي با تنظيم قانون جديد سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي و تجارت مرتبط با آن که به صورت دقيق مورد تاکيد دولت قرار گرفته است.

- برنامه‌ريزي براي رسيدن به رتبه چهارم کشتي‌سازي در دنيا تا سال 2015 ميلادي و دستيابي به 14/5 ميليارد دلار جهت هزينه‌هاي سرمايه‌اي در سال 2011.

- دستيابي به هدف ساخت و توليد 60 تا70 درصد مواد اوليه ساخت کشتي در خود ويتنام.

- برنامه توسعه صنايع فولاد در ويتنام  (2025-2007) جهت رفع نياز داخلي و صادرات.

- اجازه دولتي براي سال‌هاي 2002 الي 2010 به کليه صنايع کشتي‌سازي و صنايع مرتبط براي نگه داشتن ماليات بر درآمد و ماليات سرمايه مورد استفاده مؤسسه جهت سرمايه‌گذاري مجدد.

- توجه به R&D و آموزش مهندسين کشتي‌سازي در کشورهاي کره و ژاپن و مشارکت با مراکز طراحي خارج از کشور و موسسات تست مدل از جمله Hitachi Zosen کره‌جنوبی،  Broدانمارک، Kitada Ship Design Co. ژاپن و CTO لهستان زير نظر مؤسسه علوم و فنون کشتي سازي ويتنام (SSTI)

موقعيت ویتنام بعد از اعمال تحول اقتصادي

- رشد اقتصادي 5/8 درصد در سال 2007 در حالي که متوسط رشد اقتصادي در آسيا برابر با 5/7 درصد ساليانه بوده است.

- رشد فزاينده توليد ناخالص ملي در دهه 1990 و افزايش 20 درصدي صادرات (از 1 ميليارد دلار در سال 1987 ميلادي به 6/39 ميليارد دلار در سال 2006).

- کاهش مالکيت دولتي بر بنگاه‌هاي اقتصادي از 12000 بنگاه در 20 سال قبل، به 2000 بنگاه اقتصادي در حال حاضر.

- جذب سرمايه‌گذاران و شرکت‌هاي بزرگ اروپايي، کره‌اي و ژاپني مانند MAN B&W Diesel، شرکت داک خشک هيوندايي، صنايع Aalborg و صنايع سنگين ميتسوبيشي.

- ايجاد موسسه دولتي صنايع کشتي‌سازي ويتنام با نام Vinashin در سال 1996با 23 عضو که هم اکنون بيش از 60 شرکت کشتي‌سازي و تعميرات در آن عضو هستند.

- هم اکنون Vinashin داراي ليست سفارشات به ميزان 14/4 ميليون DWT کشتي است که حدود 70 درصد آن از خارج کشور بوده و اين موسسه را جهت سرمايه‌گذاري بيشتر در افزايش سهم از بازار سفارشات و توسعه کشتي‌سازي‌ها جهت ساخت کشتي‌هاي بزرگتر ترغيب نموده است.

- در سال 2006، سرمايه‌گذاري اين توسعه بالغ بر 5/937 ميليون دلار بوده که بين 35 درصد تا 40 درصد  نسبت به سال قبل رشد نشان مي‌دهد.

- در سال 2005 حدود 90 درصد فولاد مصرفي در داخل ويتنام، از خارج وارد مي‌شد، در حالي که هم اکنون رشد توليد فولاد، 20 درصد در سال شده است.

- در سال 2005 ميلادي، ويتنام اولين اوراق قرضه خود را به صورت جهاني به مبلغ 750 ميليون دلار عرضه و اين مبلغ را بدون دخل و تصرف و به صورت وام در اختيار موسسه صنايع کشتي‌سازي ويتنام (Vinashin) قرار داد تا در جهت برنامه‌هاي توسعه‌اي هزينه گردد.

- مؤسسه علوم و فنون کشتي‌سازي ويتنام (SSTI) در حال حاضر 250 نفر از مهندسين طراح کشتي را با تمرکز بر روي بهبود خدمات مهندسي و طراحي کشتي در اختيار دارد و در سال 2007 ميلادي نيز اين مؤسسه طراحي شناور افراماکس 115000 تني را با همکاري مؤسسه رده‌بندي ABS انجام داده است.

پروژه‌هاي بعدي اين مؤسسه، طراحي کشتي کانتينربر 3200 کانتينري فيدر و کشتي حمل محموله هاي نفتي سايز متوسط بوده است. اين موسسه تعدادی شناور از نوع يدک‌کش، بارج، باري، تانکر، داک شناور و کشتي‌هاي مسافري کوچک را نيز طراحي کرده است.

- طرح توسعه مدارس آموزشي و آکادمي فني دريايي به طور اختصاصي در رشته کشتي‌سازي و طراحي کشتي جهت تامين 1500 متخصص در سال از برنامه‌هاي مؤسسه علوم و فنون کشتي سازي ويتنام (SSTI) است.

- در ويتنام 137 منطقه اقتصادي و صنعتي از سال 1996 ميلادي تاسيس و تا  سال 2006، تعداد 2320 شرکت خارجي در اين مناطق 19 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كردند. در چهار منطقه، کارخانجات کشتي‌سازي فعال و در منطقه پنجم نيز کارخانجات کشتي‌سازي در حال تاسيس هستند. علاوه بر آن تعداد پنج کشتي سازي بزرگ نيز در پارک‌هاي صنعتي قرار دارند.

- موسسه غيرانتفاعي و دولتي ويتنام رجيستر (VR)، نظارت فني و تأييديه هاي مربوط به اجراي استانداردهاي امنيت و کيفيت را در بسياري از وجوه حمل و نقل مانند کشتي و نصب صنايع فراساحل فراهم کرده است. اين مؤسسه در سال 1964 تاسيس و اولين قوانين و مقررات ساخت و رده‌بندي شناورهاي فولادي را در سال 1970 منتشر کرد. ويتنام رجيستر، توافقنامه‌هاي همکاري دو طرفه در رده‌بندي شناورها را با 10 مؤسسه رده‌بندي عضو و غيرعضو IACS امضا کرده است. اين توافقنامه‌ها، بازرسان موسسات رده‌بندي خارجي را مجاز مي‌نمايد تا به نمايندگي از مؤسسه VR، بازرسي کشتي‌ها را در خارج از ويتنام انجام داده و از طرفي بازرسي کشتي‌هاي تحت کلاس خود در داخل ويتنام را به VR واگذار نمايند. مؤسسه VR اولين رده‌بندي کشتي بالاي 15 هزار تن را در سال 2005 ميلادي آغاز و در اين سال تعهد رده‌بندي سري کشتي‌هاي فله‌بر 20 هزار تني طراحي شده در ويتنام را به عهده گرفتند. هم اکنون اين مؤسسه رده‌بندي شناورهاي فله‌بر 53 هزار تني و تانکر 104 هزار تني را در کنار بازرسي ساخت FSO با ظرفيت 150 هزار در دست دارد.

 

ويتنام الگوي توسعه را از تايوان، چين و ژاپن و ديگر كشورهاي شرقي آسيا كپي‌برداري كرد، اما نكته مهمتر اين است كه ايدئولوژي حاكم (سوسياليسم) را در برنامه توسعه اقتصادي دخيل نكرد و اقتصاد كاملا آزاد را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار داد. اين كشور بدون سر و صدا و شعار دادن، تلاش خود را براي رفع فقر و جهل از مردمش آغاز كرد و پس از سال‌ها تلاش، به عضويت سازمان تجارت جهاني WTO درآمد. بديهي است كه با سطح رشد 5/8 درصد، مردم آن به سرعت با فقر فاصله خواهند گرفت.

ويتنام مانند زمان جنگ‌هايش كه مقاومت را به مردم جهان ياد داد، با توسعه اقتصادي‌اش هم پيام‌های مهمي ارسال مي‌كند:"با گذشته نبايد مشغول شد و در آن زندگي كرد. اقتصاد بايد آزاد باشد. يك كشور براي رفع بيكاري و فقر، نيازمند جلب اعتماد عموم دنيا است. ايجاد تنش و تشنج با دنيا و خاك به چشم خود پاشيدن، جلوي ديد ما براي رسيدن به آينده بهتر را خواهد گرفت."

 

 

 


جدول برنامه‌ريزي‌ها و فعاليت‌هاي توسعه‌اي صورت گرفته در بخش کشتي‌سازي و صنايع دريايي


موضوع

فعاليت‌هاي صورت گرفته در کشور ويتنام

 

 

برنامه‌ريزي استراتژيک در جهت توسعه صنايع کشتي‌سازي

 

طراحي و اجراي برنامه استراتژيک توسعه صنايع کشتي‌سازي ويتنام ( 2001-2015) در سه فاز اصلي:

فاز 1- ( 2005-2001 ميلادي) به‌روزرساني ظرفيت کشتي‌سازي‌ها براي ساخت کشتي‌هاي فله‌بر تا ظرفيت هندي‌ماکس و آماده‌سازي فني براي ساخت کشتي‌هاي پيچيده‌تر مانند تانکرهاي افراماکس و کشتي‌هاي مسافربر در فاز بعدي.

فاز 2- (2006-2010 ميلادي) ادامه به‌روزرساني و مدنيزه کردن تکنولوژي در کشتي‌سازي‌ها تا سطح کشتي‌سازي‌هاي کلاس متوسط و توليد داخلي مواد و تجهيزات مورد نياز کشتي‌سازي‌ها مانند فولاد، موتورهاي رانش (2 و 4 زمانه)، هچ‌کاور و کرين تا 70 درصد نياز کشتي.

فاز 3- (2010- 02015 ميلادي) مديريت تکنولوژي پيشرفته کشتي‌سازي براي صنايع فراساحل و کشتي‌ها تا 150 هزار DWTو دستيابي به موقعيت ثابت در کشتي‌هاي مسافربري.

 

ايجاد موسسه دولتي صنايع کشتي‌سازي ويتنام با نام Vinashin در سال 1996با 23 عضو با تجهيزات فرسوده در ساخت کشتي. در اين موسسه هم اکنون بيش از 60 شرکت کشتي‌سازي و تعميرات را که تعداد زيادي از آنها تحت مديريت وزارت حمل و نقل، وزارت دفاع ملي و وزارت ماهيگيري ويتنام هستند، عضو هستند. اعضاي اين شرکت عباتند از حدود 28 کشتي‌سازي، پنج شرکت کشتيراني، 9 شرکت مهندسي و ساخت، 12 شرکت مشارکتي و 20 کارخانه توليدي. اين شرکت در کشورهاي آلمان، هلند، لهستان، روسيه، عراق، كره‌جنوبي، استراليا و آمريكا داراي دفتر نمايندگي است که امور بازاريابي را نيز پيگيري مي‌کنند.

 

موسسه صنايع کشتي‌سازي ويتنام( Vinashin) يک شرکت کشتيراني با نام Vinashinlines ايجاد كرده است که در ابتدا مالکيت کشتي‌هاي سنتي و تجاري را در ويتنام به عهده داشته‌اند. اين شرکت سپس شناورهاي با ظرفيت 12تا 15 هزار تني را در اختيار گرفته و در خارج از ويتنام فعاليت نمود. در حال حاضر اين شرکت مالک هفت فروند فله‌بر، دو فروند تانکر و دو فروند کانتينربر با ظرفيت کل 350 هزار تن است. برنامه اين شرکت براي سال 2010 ميلادي، خريد 44 فروند کشتي با ظرفيت کل 1/5 ميليون تن است.

 

برنامه‌ريزي جهت توليد مواد اوليه موردنياز كشتي‌سازي

عقد قرارداد همکاري بين Vinashin و Songsan CNI Ltd كره‌جنوبي در سال 2007 ميلادي جهت توليد سالانه 108 ميليون تن فولاد در ويتنام، تا سال 2017. تمامي شرکت‌هاي کشتي‌سازي عضو Vinashin فولاد خود را از اين طريق خريداري خواهند کرد.

 

شرکت POSCO بزرگترين توليدکننده فولاد در کره، The Lion Group توليدکننده فولاد در مالزي،Essar Group از هند و شرکت مشترک Vietnamese-Thai نسبت به سرمايه‌گذاري در ويتنام جهت توليد فولاد اقدام كرده‌اند.

 

پرداخت تسهيلات و تامين اعتيار براي ساخت كشتي

شرکت اعتباري کشتي‌سازي ويتنام به طور انحصاري با گروه Vinashin و شرکت‌هاي تابعه در يافتن راه‌حل‌هاي تأمين مالي همکاري مي‌نمايد. از جمله کارهاي انجام شده توسط اين شرکت اعتباري، قرارداد همکاري منعقد شده با صندوق مالي کمک به توسعه ويتنام و چند بانک ديگر مي‌باشد.

 

در سال 2004 ميلادي، بانک سرمايه‌گذاري تجارت دريايي ويتنام و بانک توسعه و سرمايه‌گذاري ويتنام (BIDV) توافقنامه اعتباري با کشتي‌سازي Ha Long جهت تامين مالي ساخت يک فروند شناور 12500 تني به مبلغ 6/36 ميليون دلار امضاء نمودند. اين قرارداد و ساير قراردادها (پرداخت 56 درصد از مبلغ 76/3 ميليون دلار جهت ساخت 5 فروند فله‌بر 53 هزار تني با دوره بازپرداخت 24 ماهه) با شرايط قابل تحمل و دراز مدت با بخش کشتي‌سازي بسته شده است.

 

در سال 2005 ميلادي، ويتنام اولين اوراق قرضه خود را به صورت جهاني به مبلغ 750 ميليون دلار عرضه و اين مبلغ را بدون دخل و تصرف و به صورت وام در اختيار موسسه صنايع کشتي‌سازي ويتنام قرار داد تا در جهت برنامه‌هاي توسعه‌اي هزينه گردد. پس از آن چند شرکت ويتنامي از جمله Vinashin به کمک اين اوراق قرضه، سودهاي بانکي وام هاي دريافت شده را از 12 تا 15 درصد به 10 درصد کاهش دادند. اخيراً نيز Vinashin سومين مرحله اوراق قرضه 10 ساله ارزش‌گذاري شده را به مبلغ 187/5 ميليون دلار را منتشر نموده که 95 درصد آن توسط سرمايه‌گذاران در بخش فراساحل خريداري گرديده‌اند.

 

شرکت کشتيراني دولتي ويتنام (Vinalines) صدور اوراق قرضه در سال 2008 ميلادي را به مبلغ 309 ميليون دلار جهت خريد چهار فروند تانکر افراماکس از Vinashin برنامه‌ريزي كرد. اين شرکت کشتيراني ارائه سفارش ساخت 64 فروند کشتي به مبلغ 2/5 ميليارد دلار به Vinashin را در برنامه آينده خود دارد.







 


 

 

تعداد مشاهده (1127)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "سفارش‌هایی به ارزش بیش از شش میلیارد دلار از کشورهایی مانند انگلستان، ژاپن، هلند و آلمان / غني‌سازي به سبك ويتنام!"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید