4 بهمن 1392

گزارش وضعیت وزارت راه و شهرسازی در مقطع شروع به کار دولت جدید / صورت‌وضعیت

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: شماره 120   /  رتبه دهید:
1/5

گزارش وضعیت وزارت راه و شهرسازی در مقطع شروع به کار دولت جدید

صورت‌وضعیت

ترابران- آنچه می‌خوانید گزارش عملکرد وزارت راه در دولت یازدهم است که طی دو محور تهیه شده است؛ بخش اول و مهمتر آن، به آنچه که تحویل گرفته شده می‌پردازد و بخش دوم، شرحی است بر آنچه که طی این صد روز انجام شده است.

 

وزارت راه و شهرسازی با ادغام دو وزارتخانه "راه و ترابری" و "مسکن و شهرسازی" به موجب مصوبه مجلس در سال 1390 ایجاد گردید. این وزارتخانه علاوه بر مشکلاتی که همه وزارتخانه‌ها با آن مواجه هستند مسائل ناشی از ادغام را نیز به دوش می‌کشد. از این رو سعی شده است در ارائه تصویری واقع‌بینانه از وضعیت دستگاه‌ها، صرفا به نکات مهم از این دو منظر پرداخته شود. وزارت راه و شهرسازی براساس تشکیلات مصوب به جز بخش ستادی دارای چهارده سازمان، شرکت و مراکز وابسته است.

الف) وضعیت ساختاری و نیروی انسانی

1- تشکیلات

ساختار تشکیلاتی وزارت راه و شهرسازی علیرغم داشتن سازمان مصوب، فاقد حداقل الزامات سازماندهی مجموعه‌ای در مقیاس و اهمیت وزارت راه و شهرسازی است. غلبه برخی از فعالیت‌ها مانند مسکن مهر بر سایر فعالیت‌های اساسی و مهم این دستگاه کاملا مشهود بوده و این امر باعث شده تا گردش امور مختل بوده و سرگردانی کارشناسان و مدیران میانی و استانی را موجب گردد. عدم رعایت استانداردها در طراحی ساختار باعث شده تا عناوین سطوح بالادستی و زیرمجموعه تناسب نداشته باشد. همچنین در مواردی اهمیت یک فعالیت در ذهن تهیه‌کنندگان، باعث انعکاس آن در انتخاب عنوان سطح سازمانی شده است؛ به عنوان نمونه وزارت راه و شهرسازی با داشتن هفت شرکت، فاقد دفتر امور مجامع است؛ عناوینی مانند «تجهیز منابع» و «جذب سرمایه‌گذاری» در دو معاونت دیده می‌شود؛ دفتری به نام تلفیق بودجه در معاونت پارلمانی منظور شده و ارتباط با تشکل‌های حرفه‌ای نیز در دو معاونت دیده می‌شود، اما موارد با اهمیت دیگری مانند آموزش نیروی انسانی از قلم افتاده است. همچنین در حوزه ستادی با وجود قائم مقام وزیر در همکاری‌های بین‌المللی، دارای دفتر امور بین‌الملل هم هستیم.

2- وضعیت نیروی انسانی

در سال 1392 تعداد کل پرسنل در وزارت راه و شهرسازی 70677 نفر هستند و از این تعداد افراد رسمی و پیمانی 30153 نفر (43 درصد) را تشکیل می‌دهند. بیشترین فراوانی سنوات خدمتی پرسنل رسمی و پیمانی در محدوده 21 تا 25 سال با 7272 نفر و کمترین در محدوده 30 سال و بالاتر با تعداد 675 نفر است. تعداد افراد رسمی و پیمانی استخدام شده در 5 سال آخر 2941 نفر است. بیشترین پرسنل در سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی، در هواپیمایی جمهوری اسلامی با 10734 نفر، راه‌آهن جمهوری اسلامی با 10485 نفر و شرکت فرودگاه‌ها با 8476 نفر است. این تعداد پرسنل با توجه به نوع ماموریت سازمان‌های یاد شده، بیانگر وجود پرسنل اضافی بدون تخصص یا مهارت لازم است.

رشد نیروی انسانی در سازمان‌های راه و شهرسازی استان‌ها در طول 1392-1385 برابر با 34 درصد بوده است (5544 نفر) در حالی که رشد طبیعی برای جایگزینی نیروهای بازنشسته و سایر خروجی‌ها باید حدود 20 درصد باشد. همچنین نسبت پرسنل با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به کل پرسنل در ادارات استانی فقط 31 درصد است.

3- وضعیت شوراهای تخصصی

وزارت راه و شهرسازی براساس مصوبات قانونی دارای شوراهایی به این شرح است: شورای عالی هماهنگی ترابری، شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون ایمنی راه‌ها و شورای عالی فنی و امور زیربنایی حمل‌ونقل؛ اما به جز شورای عالی شهرسازی و معماری سایر شوراها با حداقل فعالیت و با داشتن مصوبات به صورت دست‌گردان و بدون تشکیل جلسه رسمی اقداماتی را انجام می‌داده‌اند.

ب- وضعیت ماموریت‌ها

1- حمل‌ونقل ریلی

در حال حاضر طول شبکه ریلی در این حدود 10500 کیلومتر است. این شبکه دارای 470 ایستگاه است. سایر آیتم‌های با اهمیت در این بخش عبارت است از:

- تعداد لکوموتیو در سرویس 436 دستگاه در پایان 91 (براساس اهداف برنامه باید 461 دستگاه باشد) که در 6 ماه اول امسال، هشت دستگاه به آنها اضافه شده و تعداد کل به 444 دستگاه رسیده است.

- تعداد واگن مسافری در سرویس، 1277 دستگاه در پایان سال 91 (اهداف برنامه: 1599 واگن) که در 6 ماه اول امسال به 1218 دستگاه رسیده است.

- تعداد واگن باری در گردش 22230 دستگاه در پایان سال 91 (اهداف برنامه: 25166 واگن) که 88 واگن در 92 به آن اضافه شده و به 22282 دستگاه رسیده است.

- بار حمل شده در پایان سال 91، 34 میلیون تن (اهداف برنامه: 3/38 میلیون تن) و در 6 ماه اول سال جاری، حدود 16 میلیون تن.

- مسافر جابه‌جا شده در پایان سال 91 به میزان 27 میلیون نفر (اهداف برنامه: 6/33 میلیون نفر) و در 6 ماه اول امسال حدود 5/13 میلیون نفر.

- بار ترانزیتی جابه‌جا شده توسط راه‌آهن در سال 91 حدود یک میلیون تن (اهداف برنامه: 7/1 میلیون تن) و در 6 ماه اول سال جاری 399 هزار تن بوده است.

- مجموع بدهی‌های راه‌آهن به سیستم بانکی بیش از 62000 میلیارد ریال است که بیش از 9 برابر کل درآمد عملیات سالانه شرکت می‌باشد. بخش اعظم بدهی‌های مذکور ناشی از عدم اجرای تعهدات دولت در تامین اعتبار بودجه‌های سنواتی شرکت، نرخ تسعیر ارز و نیز تبعات مالی ناشی از واگذاری شرکت‌های اقماری راه‌آهن به عنوان رد دیون دولت است.

به این ترتیب، این بخش حدود 50 درصد اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه را محقق ساخته است.

علاوه بر این، در زمینه ساخت راه‌آهن، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل برای سال 92 برنامه ساخت 880 کیلومتر راه‌آهن دارد، اما عملکرد آن طی شش ماهه اول سال 92، تنها 204 کیلومتر بوده است. سایر دستگاه‌ها در ساخت مسیر ریلی حومه‌ای و فرعی، برنامه 160 کیلومتر برای سال 92 داشته‌اند که 136 کیلومتر آن در شش ماه اول سال 92 عملیاتی شده است.

2- حمل‌ونقل جاده‌ای

طول شبکه جاده‌ای در جدول زیر نمایش داده شده است. حدود 80 درصد ترافیک جاده‌ای بر 15000 کیلومتر راه شریانی و 15000 کیلومتر راهگذر بین‌المللی متمرکز است.

ارزش زیرساخت جاده‌ای (حدودی) برحسب میلیارد تومان

 

زیرساخت

طول موجود

ارزش واحد

ارزش کل

شریانی

آزادراه

2300

5

11500

بزرگراه

13100

2

26200

اصلی

درجه 1

68000

5/0

34000

درجه 2

فرعی

درجه 1

200000

2/0

40000

درجه 2

درجه 3

جمع کل

403.400

 

111700

 

ارزش ریالی شبکه جاده‌ای کشور 1200 هزار میلیارد ریال است. لازم به‌ذکر است همانطور که در جدول فوق نمایش داده شده، از کل 68000 کیلومتر راه اصلی، حدود 22500 کیلومتر راه اصلی درجه 1 و 45000 کیلومتر راه اصلی درجه 2 می‌باشد. همچنین راه فرعی (روستایی) دارای رویه، 136000 کیلومتر (102000 کیلومتر آسفالته و 34000 کیلومتر شوسه)، راه فرعی (روستایی) خاکی، 66300 کیلومتر و انواع راه فرعی (تحت مدیریت سایر دستگاه‌ها) حدود 120000 کیلومتر است. در عین حال، 800 کیلومتر در شش ماه اول سال 92 احداث شده و 550 کیلومتر نیز در همین مدت آسفالت شده است.

ظرفیت ناوگاه حمل‌ونقل جاده‌ای 1100 میلیون تن کالا در سال، اما عملکرد آن، 375 میلیون تن بارنامه و 600 میلیون تن بار بدون بارنامه در سال است و در شش ماه اول امسال نیز حدود 232 میلیون تن جابه‌جایی بار با بارنامه انجام شده است.

900 میلیون نفر مسافر عمومی و شخصی و 10 میلیون تن ترانزیت کالا نیز جزو عملکرد سالانه جاده‌ای است که در سال 91، از این تعداد 326 میلیون نفر با صورت وضعیت و با وسایل عمومی جابه‌جا شده‌اند و بقیه (450 میلیون نفر) با وسایل شخصی در جاده‌ها تردد نموده‌اند. در شش ماه اول سال 1392 نیز 316 میلیون نفر با / بدون صورت وضعیت در وسایل عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند که از این تعداد 186 میلیون نفر دارای صورت وضعیت بوده‌اند. در بخش ناوگان مسافری حمل‌ونقل جاده‌ای آمار و ارقام به شرح زیر است:

- تعداد اتوبوس: 20000 دستگاه با متوسط عمر 4/12 سال.

- تعداد مینی‌بوس: 35000 دستگاه با متوسط عمر 2/25 سال.

- تعداد سواری بین‌شهری: 36000 دستگاه با متوسط عمر 8/7 سال.

- تعداد ناوگان باری: 380 هزار دستگاه با متوسط عمر 9/15 سال.

عملکرد ساخت و توسعه راه (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل + استان‌ها) طبق جدول زیر است:

 

عملکرد و برنامه ساخت انواع آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی

در دست احداث

واحد

برنامه‌ریزی شده برای 92

عملکرد تا پایان شهریور 92

دستگاه ذیربط

آزادراه

کیلومتر

225

103

شرکت ساخت و توسعه

بزرگراه

کیلومتر

752

372

شرکت ساخت و توسعه

کیلومتر

2185

741

ادارات کل استان‌ها

راه اصلی

کیلومتر

402

162

شرکت ساخت و توسعه

کیلومتر

1256

856

ادارات کل استان‌ها

ترانزیت کالا در سال 90 حدود 10130 هزار تن و در سال 91 حدود 11615 هزار تن بوده که به ترتیب 28 و 34 درصد نسبت به اهداف برنامه رشد داشته است. در شش ماهه اول امسال نیز حدود 6 میلیون تن محقق شده است.

3- حمل‌ونقل دریایی

در بخش حمل‌ونقل دریایی آیتم‌های پایه عبارت است از:

- تعداد بنادر رسمی و تجاری کشور: 14 بندر

- شرکت‌های کشتیرانی اصلی: 9 شرکت

- تعداد شناورهای خدماتی، باری، صیادی و مسافری ثبت شده: 28218 فروند (5700 تجاری و 9700 نفتی)

- ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بنادر: 186 میلیون تن در سال؛ اما عملکرد سال 91 حدود 130 میلیون تن و شش ماه اول سال 1392 معادل 65 میلیون تن بوده است.

- ظرفیت جابه‌جایی مسافر 12 میلیون نفر و عملکرد 4/11 میلیون نفر در سال 91 و 1/7 میلیون نفر در 6 ماه اول امسال.

- تعداد شرکت‌های فعال در کارگزاری و خدمات بندری: 951 شرکت

سرمایه‌گذاری تعهد شده بخش خصوصی در محدوده بندر: 23121 میلیارد ریال که شامل 25 درصد در ترمینال‌ها و 75 درصد در اراضی است.

4- حمل‌ونقل هوایی

در بخش هوایی سه بخش وجود دارد: الف) سازمان هواپیمایی که وظیفه تدوین مقررات را دارد؛ ب) شرکت فرودگاه‌های کشور که وظیفه ارائه خدمات فرودگاهی را برعهده دارد؛ ج) شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی که یک شرکت ارائه‌کننده خدمات مسافری و بار است. آیتم‌های با اهمیت در این بخش عبارت است از:

- تعداد فرودگاه: 68 (54 فرودگاه تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی است).

- ظرفیت فرودگاه‌ها: 85 میلیون نفر در سال؛ اما عمکرد سال 91 حدود 42 میلیون نشست و برخاست مسافر است و 25 میلیون نفر مسافر در این سال و 13 میلیون نفر در 6 ماه اول 92 جابه‌جا شده‌اند. بار جابه‌جا شده نیز در سال 91 حدود 276 هزار تن و در 6 ماه اول 92 حدود 150 هزار تن بوده است.

- تعداد شرکت‌های هواپیمایی: 18 شرکت.

- تعداد هواپیما: 244 فروند با حدود 40 هزار صندلی که 2200 صندلی از آن فعال است (21 فروند در 6 ماه اول 92) با سن متوسط 4/22 سال.

- تعداد پرواز داخلی: روزانه حدود 600 پرواز

- تعداد پرواز خارجی: روزانه حدود 100 پرواز

- تعداد پرواز عبوری روزانه از آسمان ایران: 460 پرواز؛ اما در سال گذشته به 162 هزار پرواز کاهش یافته و 82 هزار پرواز نیز در نیمه اول سال 92 محقق شده است.

با توجه به ماده 166 برنامه پنجم به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی و افزایش درآمد ناشی از عبور (ترانزیت) و حمل‌ونقل کارا و مسافر و اشتغال مولد و تبدیل شدن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به قطب اول حمل‌ونقل بار منطقه و قطب دوم حمل‌ونقل مسافری منطقه با تاکید بر استقلال سازمانی، مالی و مدیریتی این فرودگاه و ایجاد جریان پایدار منابع مالی ذینفعان، وزارت راه و شهرسازی باید اقدامات زیر را انجام دهد:

الف) ایجاد شهر فرودگاهی در محدوده فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و ایجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در بخشی از اراضی فرودگاه جهت ارائه خدمات بانکی و بیمه‌ای و سایر خدمات شهر فرودگاهی.

تبصره- محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ترتیب از انتهای ضلع‌های جنوبی و غربی بخش هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) به مساحت 1500 هکتار و 2500 هکتار خواهد بود. اداره شهر فرودگاهی موضوع این ماده که شامل مناطق آزاد تجاری ویژه اقتصادی فوق نیز خواهد بود، در قالب شرکت‌های دولتی وابسته به شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور است که اساسنامه آن به پیشنهاد وزارت راه و ترابری معاونت به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ج- اعتبارات و بدهی‌ها

کل بودجه وزارت راه و شهرسازی از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 60.576 میلیارد ریال است که سهم هر بخش در ذیل آمده است:

- بخش حمل‌ونقل 51413 میلیارد ریال، بخش مسکن 9163 میلیارد ریال.

- تخصیص شش ماهه، 22 درصد؛ در حالی که وصولی از خزانه 16 درصد است.

بدهی قطعی نزد ذیحسابی 44.254 میلیارد ریال می‌باشد. شایان ذکر است که بسیاری از پیمانکاران به امید اعمال ضرایب تعدیل، صورت وضعیت‌های خود را پس از دریافت مطالبات قبلی ارسال خواهند نمود!

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل 472 طرح و حدود 5000 پروژه به قیمت ثابت سال 92 برابر با 1.200 هزار میلیارد برآورده شده است.

د- اقدامات مفید و موثر

برای رعایت انصاف در این بخش، تعدادی از اقدامات شایسته تقدیر ذکر می‌شود:

1- تلاش برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

2- نصب دستگاه GPS بر روی ماشین‌آلات راهداری

3- ایجاد سامانه ثبت اطلاعات قراردادهای مهندسان مشاور و پیمانکاران

4- نصب دستگاه هواشناسی در گردنه‌های برف‌گیر

5- تهیه سالنامه‌های آماری کامل و جامع در دو بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی

اهم اقدامات 100 روزه

براساس مطالب فصل اول مشخص می‌شود که این دستگاه با مجموعه‌ای وسیع به پهنای کشور و فعالیت‌هایی متنوع و تخصصی روبه‌رو است. رویکرد اولیه بر این قرار گرفت که در ابتدا به ارزیابی عملکرد معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته و توانایی مدیران ارشد پرداخته شود و سپس اقدامات اصلاحی آغاز گردد.

1- شناخت و آشنایی با مدیران ارشد

در این بخش ظرف مدیت سه هفته و برپایی بیش از بیست جلسه و با حضور مشاوران وزیر نسبت به استماع گزارش مدیران ارشد ستادی و سازمان‌های وابسته، اقدام و جمع‌بندی مناسبی از وضعیت کلی دستگاه بدست آمد. در این بررسی‌ها مشخص گردید که در موارد متعددی مدیران ارشد فعلی در حد و تراز سازمان و ماموریت‌های محوله نیستند و این مساله یکی از دلایل عقب‌ماندگی بوده است.

2- اصلاح ساختارها

نظر به نقش و اهمیت ساختار تشکیلاتی در اجرای صحیح امور و تقسیم وظایف، کارگروهی برای بررسی تعیین و کار کارشناسی شده است.

3- انتصاب‌ها

به منظور تقویت سطوح مدیریتی، نسبت به شناسایی افراد ذیصلاح اقدام و تا تاریخ این گزارش تعداد 31 مدیر ارشد در سطح معاون و مشاور وزیر و اعضای هیات مدیره سازمان‌های وابسته و مدیران کل انتخاب و مشغول به کار شده‌اند.

4- احیای شوراهای تخصصی

از تاریخ شروع فعالیت، کمیسیون ایمنی راه‌ها فعال شده و سه جلسه تشکیل داده است. همچنین پیشنهاد تشکیل شورایعالی ایمنی کشور به ریاست رئیس جمهور نیز به دولت ارسال شده است. یکی از مشاوران وزیر مشغول بررسی نحوه احیای شورایعالی فنی است و زمینه تشکیل منظم شورایعالی ترابری کشور پس از لغو مصوبه دولت دهم با ترکیب جدید اعضا فراهم آمده است.

5- غربالگری پروژه‌ها

فراوانی و انباشت انواع پروژه‌های ملی به تعداد 510 طرح، 847 پروژه و 3593 زیرپروژه و 4043 قرارداد از یک سو و محدودیت و کمبود شدید منابع باعث شد تا غربالگری پروژه‌های ملی به عنوان یکی از اولین اقدامات در دستور کار قرار گیرد. یکی از مشاوران وزیر، مسوول شناسایی شاخص‌های مربوط شده و با کمک سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، موضوع غربالگری پروژه‌های ملی با جدیت در حال پیگیری است.

6- بررسی عملکرد مجموعه در اجرای قوانین و مقررات بالادستی

نظر به اهمیت موضوع، به فوریت کارگروهی نسبت به شناسایی تکالیف قانونی وزارت راه و شهرسازی در اسناد بالادستی شامل سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی بخش حمل‌ونقل، سیاست‌های اصل 44 و برنامه پنجم توسعه اقدام نموده و مشغول ارزیابی فعالیت‌های انجام شده و موارد بلااقدام است. نتیجه این بررسی‌ها در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در سال 93 و بعد از آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

7- نقد کردن ظرفیت‌های بودجه‌ای مانند فاینانس، فروش سهام و کسب درآمدهای اختصاصی

براساس قانون بودجه سال 92، وزارت راه و شهرسازی اجازه داشته تا از 5 میلیارد دلار فاینانس خارجی و انتشار 30.000 میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین خود و 63000 میلیارد ریال فروش سهام استفاده کند. تا شهریور 92 هیچکدام از این ظرفیت‌ها نقد نشده است! لذا کارگروهی تعیین و مشغول اقدامات لازم برای نقد کردن این ظرفیت‌ها است.

8- ارتباط با تشکل‌های حرفه‌ای

وزارت راه و شهرسازی با بیش از پانزده تشکل حرفه‌ای سروکار دارد؛ از این رو از روزهای آغازین کار، تلاش‌هایی برای آشتی تشکل‌ها و برقراری ارتباط و همفکری شکل گرفت. در همین ارتباط 14 نشست حرفه‌ای با تشکل‌های مختلف صورت گرفت و از نظرات آنان اطلاع حاصل شد که از جمله آنها می‌توان به نشست‌ با اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنعتی و حرفه‌ای کشور، اعضای تشکل‌های حرفه‌ای حمل‌ونقل و کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران اشاره کرد.

9- بررسی وضعیت پروژه‌ای بااهمیت مانند آزادراه تهران- شمال، ایجاد شهرک فرودگاهی امام خمینی (فاز دو)

این پروژه‌ها به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و حساسیت‌های اجتماعی همواره مدنظر مردم و نخبگان بوده است. از این رو مقرر شده است، بررسی‌های عمیق و دقیق انجام شده و نتیجه برای روش ادامه کار به وزیر راه گزارش شود.

10- اصلاح ساختار استفاده از فاینانس‌های خارجی

روش غالب در استفاده از فاینانس، واگذاری موضوع به پیمانکاران طرف قرارداد بوده که منجر به موفقیت نشده است. سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی عبارت است از عقد قرارداد با شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته تا راساً و با استفاده از مشاوران متخصص نسبت به مذاکره و عقد قراداد با شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان منابع ارزی وارد مذاکره شوند. به عنوان اولین تجربه قرار است استفاده از فاینانس چین به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل واگذار گردد.

11- طرح جامع حمل‌ونقل

بیش از سه دهه است که وزارت راه و ترابری سابق و وزارت راه و شهرسازی فعلی در پی تهیه طرح جامع حمل‌ونقل است. آخرین تلاش در سال 1383 در زمان تصدی آقای مهندس خرم صورت گرفت که متاسفانه در سال‌های بعد متوقف گردید. علیرغم پیشرفت مطالعات در چهار عنوان، نتایج مطالعات منتشر نشده و بخش‌های گوناگون از ثمره این مطالعات محروم مانده‌اند. یکی از مهمترین اقدامات جمع‌بندی این مطالعات و انتشار نتایج موجود ولو به صورت سند ماقبل نهایی است. این مهم توسط کارشناسان ذیربط در دست پیگیری است.

12- آزادسازی قیمت‌ها

براساس تکالیف قانون برنامه پنجم، آزادسازی قیمت‌ها برعهده سازمان هواپیمایی کشوری بوده است. این اقدام باید در سال 92 به انجام برسد در صورتی که تا شهریور ماه 92 آغاز نشده بود و با فعالیت دولت جدید در دستور کار قرار گرفته است. در سایر بخش‌ها نیز نظام قیمت‌گذاری در دست بررسی است.

13- توجه خاص به امر کیفیت در اجرای پروژه‌ها

براساس گزارش‌ها، موارد متعددی از کم‌توجهی به امر کیفیت در طراحی و ساخت پروژه‌ها وجود دارد. برای رسیدگی به موضوع و ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی در طرح و اجرا مقرر گردید مدیریت کیفیت و ممیزی کیفیت در محیط پروژه‌ها مستقر شده و دیده‌بانی مستمر اجرا گردد.

14- امور پژوهشی و تحقیقات

واگذاری پژوهشکده حمل‌ونقل به دانشگاه علم و صنعت از اقدامات شتابزده و فاقد بررسی کارشناسی بوده که مقدمات بازگرداندن آن به خانواده راه و شهرسازی فراهم شده و مرکز تحقیقات با مهندسی مجدد در ساختار به مرکزی معتبر در این بخش تبدیل خواهد شد.

 

تعداد مشاهده (2040)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "گزارش وضعیت وزارت راه و شهرسازی در مقطع شروع به کار دولت جدید / صورت‌وضعیت"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید